Scroll to Top

Cara Buat Telur Masin

By boredmonday / Published on Thursday, 18 Feb 2016 01:55 AM / No Comments
Cara Untuk Membuat Telur Masin Sendiri Di Rumah My Resepi

Cara Untuk Membuat Telur Masin Sendiri Di Rumah My Resepi

5 biji telur itik bersihkan. 5 sudu besar garam kasar 1 sudu bagi setiap biji telur. 1 liter air atau secukupnya. cara cara: masak garam dengan air sehingga garam hancur dan biarkan ianya sejuk. setelah sejuk, dituang air garam ke dalam bekas yang telah dimasukkan telur sehingga telur tenggelam. biarkan selama 10 hari, telur masin sedia. Anda boleh menyimpan telur masin selama lebih daripada 14 hari untuk rasa masin yang lebih kuat. boleh juga cuba menyimpannya sehingga 30 hari. perbezaan antara 14 hari dan 30 hari ialah kemasinan (sudah tentu) dan warna kuning telur, semakin lama disimpan semakin oren. anda tentukan. cara buat telur masin cara membuat telur masin dengan air. Cara cara: 1. masukkan garam kasar dan air dalam periuk. masak hingga garam larut. 2. padamkan api dan biarkan air garam tadi sejuk sepenuhnya. jangan guna air garam yang masih panas kerana ia hanya akan merosakkan telur. 3. Cara membuat telur masin. bahan bahan untuk ‘meng asin kan’ 10 biji telur. kalau nak buat lebih tu pepandailah adjust sukatan atau kuantitinya… 10 biji telur, gunakan telur itik… jangan gunakan telur ayam atau telur penyu… garam kasar satu kilogram; air; bekas bertutup, seeloknya guna bekas yang diperbuat daripada kaca atau tanah liat. Ambil telur, rendam dalam air garam.” jawapan tu lebih kurang dah betul dah tu… cuma tak lengkap… ye lah kan, nak kena rendam berapa lama? berapa botol air garam yang diperlukan dsb.nya… cara membuat telur masin. bahan bahan untuk ‘meng asin kan’ 10 biji telur. kalau nak buat lebih tu pepandailah adjust sukatan atau kuantitinya….

Wanita Ni Kongsikan Rahsia Jika Mahu Telur Masin Cantik Kejadiannya

Wanita Ni Kongsikan Rahsia Jika Mahu Telur Masin Cantik Kejadiannya

1. telur itik dibasuh bersih dan dikeringkan. 2. satukan garam dan air. masak hingga mendidih dan garam larut. sejukkan. 3. susun telur didalam bekas yang bersesuaian. tuang air garam yang telah sejuk ( pastikan benar benar sejuk). Cara membuat telur masin. bahan bahan untuk ‘meng asin kan’ 10 biji telur. kalau nak buat lebih tu pepandailah adjust sukatan atau kuantitinya… 10 biji telur, gunakan telur itik… jangan gunakan telur ayam atau telur penyu… garam kasar satu kilogram udara. Siapa yang nak belajar buat telur masin tu boleh tengok video ni semoga bermanfaat jangan lupa share dengan kawan2 yang lain ye.

Cara Mudah Buat Telur Masin Cuma Guna Cuka Garam Takde Lagi Dah

Cara Mudah Buat Telur Masin Cuma Guna Cuka Garam Takde Lagi Dah

Cara Membuat Telur Masin Homemade Guna Air Garam

cara cara buat telur masin yang sangat mudah. hanya guna 3 bahan sahaja! bahan bahan: 1. telur itik 2. garam kasar (rujuk resepi jeruk telur itik 16 biji telur 1.6 liter air 16 sudu makan garam #telurmasin #telurasin #reseptelurasin #resepitelurmasin assalamualaikum dan selamat sejahtera. pada video kali ini, saya berkongsi cara membuat telur masin di rumah dengan dalam video ini saya ingin menunjukkkan cara bagaimana saya membuat telur masin menggunakan telur ayam. terdapat telur asin kesukaan nih, kalau mau hasil pedas yang pol bisa gunakan cabe rawit ya. ini saya menggunakan cabe seadanya, telur itik di jemur selama 2 hari terlebih dahulu,kemudian barulah di rendam dalam air garam selama 10 hari.menggunakan hai kawan2 kak nur cuba kongsi cara buat telur masin dr ituk dan ayam tanpa gunakan salutan tanah yg cukup simple dan assalamualaikum harini aku saja nk kongsi cara2 pembuatan telur masin cara tradisional ok haha .ok jum tengok cmna enjoyyy telur ayam masin bahan bahan dan penyediaannya: 1. telur ayam 10 hingga 12 biji (telur mesti tenggelam dalam larutan air assalamualaikum dan hai, jom cuba resepi lauk pauk daripada mak ! telur masin telur jeruk yang mudah.terima kasih kerana cara buat telor asin hanya dengan 2 bahan. tanpa abu gosok dan tanah liat. silahkan di coba, terimakasih email

Related image with Cara Buat Telur Masin

Related image with Cara Buat Telur Masin

Leave a Reply

Your email address will not be published.